Reinbert - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Peter Blom - WaarBenJij.nu Reinbert - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Peter Blom - WaarBenJij.nu

Reinbert

Blijf op de hoogte en volg Peter

30 Maart 2020 | Nederland, Leiden

Magda vertelde me dat ze de dagen zo moeilijk uit elkaar kan houden nu alle structuur van externe verplichtingen vervlogen is. Dat herken ik, maar de maandagavond is toch de maandagavond zonder fluit, zonder Susanne en zonder jullie. Een lichte melancholie kleurt de maandagavond. Deze maandag heb ik me beloofd de documentaire van Cherry Duyns over Reinbert de Leeuw en zijn worsteling en interpretatie van de Matthäus Passion.
Ik had een topavond!
Ik heb Reinbert de afgelopen jaren veelvuldig gezien met Asko-ensemble en Nederlands Kamerkoor. Een vaandeldrager van avant-garde muziek, een bevlogen mens, begin dit jaar overleden.
Ruim een uur ademloos gekeken naar zijn handen, zijn verfomfaaide wenkbrauwen, zijn vermoeide, begeesterde ogen, zijn door leven en nicotine getekend gezicht, hij rookte tot het bittere eind zijn shaggies. En vooral zijn stem, zijn gepassioneerdheid, hoe hij praat over muziek, over het spelen van zinnen van tekst in plaats van het spelen van noten. Hoe hij heel ervaren musici die al tientallen keren de Matthäus hebben gespeeld figuurlijk door elkaar rammelt zoals Bach dat muzikaal doet in
‘Sind Blitze, sind Donner in Wolken verschwunden? Eröffne den feurigen Abgrund, o Hölle! Zertrümmre, verderbe, verschlinge, zerschnelle, Mit plötzlicher Wut. Den falschen Verräter, das mördische Blut.'
Reinbert laat het koor die woorden uitspugen. Holland Baroque en Nederlands Kamerkoor hingen aan zijn lippen en gaven zich over aan zijn Matthäus. Legden andere accenten, streken hun viool alsof ze die noot niet eerder hadden gestreken, alle techniek werd in dienst van de tekst gezet en van Reinbert’s visie op die muzikale tekst.
Hij had al zoveel gedirigeerd stukken van nog levende grootheden als Messiaen, Ligeti, Kurtág, Andriessen. Hij durfde nooit aan de Matthäus te beginnen, het was te groot voor hem. Hij was 75 jaar toen hij dit aandurfde.
Ook ik, ook wij zijn dus tot prestaties in staat waar we niet over durven dromen.
Heerlijk zo’n maandagavond, ik voel me net zo licht alsof ik met jullie Quartettsätze nach Stücken von Joseph Haydn heb gefloten.
En dan volgende week de cd, ik kan niet wachten.

  • 31 Maart 2020 - 08:07

    Elizabeth Dekker:

    goedenmorgen Peter,
    Het eerste dat ik 's morgens is even op mijn smartphone kijken of er ook post is.
    Wat een geluk is het dan dat jij zo 'n schrijver bent die zijn belevenis deelt met ons.
    Dank daarvoor.
    Vraag: Was die documentaire op een bepaLd tijdstip of kun jij die ergens "vinden".
    wil je me dat dan laaten weten.
    tot je volgende "brief".Het doet me erg denken aan je reisverslagen V
    Heb ik altijd met plezier gelezen toen en nu.
    groet van elizabeth














  • 31 Maart 2020 - 09:43

    Els Brink:

    mooi Peter, dank. wacht het antwoord aan Elisabeth af.

  • 31 Maart 2020 - 14:26

    Yvonne Beran:

    Dank je Peter. Zo mooi om steeds jouw verslavend te lezen.
    Ik heb die documentaire weer gezien vlak na het overlijden van Reindert. Ja wat een bijzonder mens. Ik was bij ' Ruhe sanfte ' tot tranen toe geroerd. En die Cherry Duyns heeft de documentaire ook heel mooi gemaakt.hartelijke groet, Yvonne

  • 31 Maart 2020 - 14:27

    Yvonne Beran:

    Sorry, verslavend moet verslagen zijn!
    Die computer doet soms rare dingen.

  • 31 Maart 2020 - 16:31

    Marianne De Keyzer:

    Vandaag een muzikale reis gemaakt. De documentaire kan je gewoon op internet vinden en ik heb hem beluisterd/bekeken. Niets teveel gezegd Peter, ik vond het prachtig. En fijn dat jij deze dingen zo goed weet, wij doen daar ons voordeel mee.

  • 31 Maart 2020 - 23:32

    Peter Blom:

    Marianne heeft hem op internet gevonden, geweldig.
    Maar ik kan nog melden dat hij bij mij op de kast ligt, je kan de DVD nu of later bij me halen (mits je op gepaste afstand blijft uiteraard). En hij is nog verkrijgbaar bij de VPRO incl cd's van de geluidsopname van de Matthäus in de Nieuwe Kerk (2016).

    En vanavond staat Venus weer aan de einder. 28 april lijkt ver weg maar als Venus op zo'n grote afstand zo helder schijnt dan is onze eerste ensemble na de meivakantie stralend dichtbij (nog 30 nachtjes slapen of zo).

    Hou vol met zijn allen! Tot na de meivakantie!

  • 01 April 2020 - 12:08

    Ankie:

    Heerlijk Peter, wat ben jij een boeiende schrijver!
    Ja cherry Duyn’s documentaire over Reinbert de Leeuw heb ik jaren geleden op tv gezien. De opname was 16 februari op npo 2 te zien. Ik heb hem opgenomen om later te kijken bekijken.
    Overigens die Heemtuin-postzegel waar jij het de vorige week over had is een favoriet plekje van mij om het ijsvogeltje te zien. Word ik helemaal blij van.
    Jammer van al dat autoverkeer dat er zo lawaaierig langs rijdt. Maar goed je moet ook niet teveel willen in de randstad.
    Leuk dit contact!
    Blijf vooral gezond lichamelijk en geestelijk!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter

Tenorblokfluitist bij Capriccioso

Actief sinds 23 Maart 2020
Verslag gelezen: 113
Totaal aantal bezoekers 1699

Voorgaande reizen:

23 Maart 2020 - 31 December 2020

Een reis door dit fluitloze tijdperk

Landen bezocht: